eppearance.pl

Blog tematyczny o pracy, marketingu i biznesie

Finanse

Jak udoskonalić punktowy program lojalnościowy?

Jak udoskonalić punktowy program lojalnościowy?

Punktowy program lojalnościowy jest najprostszym i najpopularniejszym rodzajem tego typu programem. Ze względu na prężny rozwój programów lojalnościowych i tym samym pojawienie się nowych możliwości firmy szukają sposobów, jak je uatrakcyjnić, aby nie bazowały jedynie na zbieraniu punktów, a dostarczały uczestnikom więcej frajdy, rozrywki, motywacji i korzyści. Podstawowy punktowy program lojalnościowy możesz potraktować w kontekście bazy dla zdecydowanie bardziej kreatywnego i rozbudowanego programu.

Małe i duże nagrody w punktowym programie lojalnościowym

W punktowym programie lojalnościowym chodzi o zbieranie punktów, które uczestnik otrzymuje najczęściej za zakupy, ale też inne akcje, a potem wymienia je na nagrody. Aby móc je odebrać, musi zdobyć odpowiednią liczbę punktów. Proces zbierania punktów jest więc czasem bardzo długi, a na nagrodę trzeba sobie zapracować. Uczestnik programy lojalnościowego może więc po pewnym czasie stracić motywację – staram się, ale póki co nic z tego nie mam, więc odpuszczam.

Aby uniknąć tej monotonii i demotywacji, uzupełnij swój program lojalnościowy o mniejsze nagrody. Podziel cały proces zbierania punktów na kilka etapów. Każdy niech kończy się nagrodą dla uczestnika. Przykładowo główna nagroda jest przyznawana za zebranie 1000 punktów. Jest to wartościowa nagroda rzeczowa w postaci np. sprzętu sportowego. Za każde 100 punktów przyznawaj uczestnikowi rabat na kolejne zakupy.

Dzięki takiej strategii podtrzymujesz zaangażowanie klienta. Dostrzega on cel, który jest w jego zasięgu. Angażuje się w kontakt z Twoją marką, wspiera ją i wybiera ją przy każdych kolejnych zakupach, za co jest przez Ciebie stale nagradzany. Czuje się doceniony i ważny.

Poziomy uczestnictwa w programie lojalnościowym jako dodatkowa motywacja

Zbieram punkty i odbieram kolejne nagrody – wciąż powtarzam ten sam schemat, jestem już tym znudzony… Punktowy program lojalnościowy może okazać się monotonny dla uczestników. Potrzebują oni czasem zmiany, silnego bodźca do pozostania w programie.

Uzupełnij swój program lojalnościowy o poziomy uczestnictwa. Po osiągnięciu określonego progu punktowego, uczestnik nie tylko jest upoważniony do odbioru nagrody, ale również awansuje na wyższy poziom. Każdy kolejny może oznaczać dla niego bardziej atrakcyjne nagrody lub też korzystniejszy dla niego system naliczania punktów. Możesz również pomyśleć nad stałymi przywilejami dla poszczególnych poziomów. Sprawdź jednak, czy Twój system lojalnościowy pozwala na wdrażanie takich modyfikacji w Twoim programie. Jest to możliwe, jeśli korzystasz z platformy Loyalty Starter

W tym przypadku mamy więc do czynienia z podwójną motywacją – nagroda i awans. Poza tym uczestnik jest ciekawy, co czeka na niego level wyżej. Ma świadomość, że osiągając wyższy poziom, może liczyć na większe udogodnienia i benefity.

Punkty w programie lojalnościowym nie tylko za zakupy

Warto stwarzać uczestnikowi programu lojalnościowego więcej okazji do zbierania punktów niż tylko podczas zakupów. W przeciwnym razie ograniczamy się tylko do jego działań transakcyjnych – musi zapłacić, żeby otrzymać punkty. Zupełnie inaczej jest w przypadku działań pozatransakcyjnych. Z ich tytułu uczestnik nie ponosi żadnych kosztów. Jest tylko zobowiązany do wykonania konkretnej akcji, jak np. wypełnienie ankiety, rozwiązanie quizu czy polecenie programu lojalnościowego znajomym.

Przyznawanie punktów w programie lojalnościowym za inne aktywności niż zakupy sprawia, że uczestnik ma szansę na szybsze osiągnięcie celu – odebranie nagrody. Ty również masz z tego duże korzyści – wypełnienie ankiety pozwala Ci więcej dowiedzieć się o swoich klientach, co potem możesz wykorzystać do modyfikacji programu i oferty w sklepie. Polecenia z kolei to dla Ciebie szansa na pozyskanie nowych stałych klientów.

Paski postępu i ranking liderów w punktowym programie lojalnościowym

Skuteczną motywacją w programach lojalnościowych jest rywalizacja. Każdy z nas ma wewnętrzną potrzebę bycia tym najlepszym, więc jeśli jest to tylko możliwe, próbuje pokonać konkurencję, szczególnie kiedy jest w stanie ocenić, jak dużo będzie go to kosztowało wysiłku i zaangażowania. Chcąc w ten sposób zmotywować uczestników do większego zaangażowania, uzupełnij aplikację mobilną swojego programu lojalnościowego o paski postępu. Jest to graficzna prezentacja stanu punktowego klienta. Dodatkowo możesz udostępniać w aplikacji ranking liderów z ogólną największą liczbą punktów lub też z największą liczbą punktów zdobytych jednorazowo podczas zakupu. Jest duża szansa, że u pozostałych uczestników uaktywni się tryb rywalizacji – tak niewiele mi brakuje, żeby stanąć na podium, też mam szansę zdobyć tyle punktów itp.

Na przywiązanie klienta do marki trzeba sobie zapracować. Składa się na to wiele czynników, jak wspólne wartości, gwarancja dobrej jakości produktu i profesjonalnej obsługi, ale też zaangażowanie firmy w utrzymywanie stałego kontaktu z klientem. Trzeba o niego ciągle zabiegać, nawet jeśli jest naszym częstym klientem. Wymagania klientów nieustannie rosną, co dotyczy również programów lojalnościowych. Uatrakcyjnij swój punktowy program lojalnościowy, aby zdobyć i utrzymać lojalność klienta i przywiązać go do swojej marki na dłużej.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij