Czy prawidłowy dobór grupy docelowej pod kątem danego wydarzenia ma wpływ na jego powodzenie? Jak się okazuje – jak najbardziej. To właśnie odpowiednio dobrana do eventu grupa docelowa może sprawić, że Twoje wydarzenie będzie cieszyć się ogromną popularnością. Niestety, może działać to też w druga stronę – jeśli dokonamy wyboru grupy docelowej niewłaściwie, pospiesznie, bez odpowiedniej analizy… nasz plan na powodzenie wydarzenia może się nie powieść. Czym jest grupa docelowa, dlaczego jej dobór jest tak ważny oraz jak analizować potrzeby i preferencje Klientów? Podpowiadamy!
Dlaczego właściwie dobrana grupa docelowa jest kluczowa?
Grupa docelowa to nic innego jak zbiór osób, do którego kierowany jest nasz produkt bądź usługa. W kontekście sprzedaży biletów na określone wydarzenie – grupa docelowa może bardzo różnorodna, w zależności od konkretnego wydarzenia. Dla przykładu – na jednej grupie docelowej skupimy się podczas promowania spektaklu dla najmłodszych, na drugiej, gdy staniemy przed wyzwaniem organizacji meczu piłkarskiego, na trzeciej, kiedy zorganizujemy wystawę malarstwa abstrakcyjnego. Ile zainteresowań, przedziałów wiekowych, tematyk naszych eventów – tyle grup docelowych. Oczywiście, może zdarzyć się tak, że dana grupa docelowa będzie odpowiadała kilku wydarzeniom (na przykład, mężczyźni w wieku 45-50 mogą chcieć uczestniczyć zarówno w wystawie, jak i meczu piłki nożnej) – jednak im bardziej ją sprecyzujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że trafimy z eventem „w punkt”.
Segmentacja grupy docelowej: Jak to zrobić skutecznie?
Kiedy określimy już grupę docelową – warto przyjrzeć się jej nieco bliżej. W tym celu pomoże nam segmentacja, dzięki której lepiej poznamy oczekiwania i potrzeby naszych Klientów, a co za tym idzie, skuteczniej przygotujemy dany produkt (w tej sytuacji – wydarzenie), wyróżniając się tym samym na tle konkurencji. Aby prawidłowo dokonać segmentacji Klientów – warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań. Przede wszystkim – zastanówmy się nad demografią osób zainteresowanych eventem, a więc nad ich płcią, wiekiem, wykształceniem czy przychodem. Kolejno – spróbujmy określić jaki kraj, województwo, miasto zamieszkuje (w kontekście lokalnych wydarzeń istotna może okazać się dzielnica). Prawidłowa segmentacja Klienta to także próba zdefiniowania jego psychografii, a więc stylu życia, hobby, poglądów. Ostatnie z czterech najważniejszych kryteriów – behawioralne – obejmują konkretne zachowania Klientów w systemie sprzedaży biletów (ilość wizyt, dodanie określonego produktu do koszyka, czasu na nim spędzonego). Pomocne w segmentacji może okazać się też określenie etapu życia, na jakim znajduje się nasz potencjalny Odbiorca – na przykład spektakl o matkach karmiących może przyciągać młode mamy czy (generalnie) kobiety, z kolei wystawa na temat problemów współczesnej młodzieży, ludzi młodych oraz tych, którzy mają z nią na co dzień do czynienia (rodzice, opiekunowie, nauczyciele).
Analiza potrzeb i preferencji
Dużym wsparciem dla przedsiębiorców, chcących dokonać segmentacji w sposób prawidłowy jest system sprzedaży biletów Ekobilet – umożliwiający analizę potrzeb i preferencji na podstawie zebranych w systemie informacji. W wygodnym systemie mamy wgląd nie tylko w dane naszego Klienta, ale także widzimy jego historię zakupów – na podstawie której dowiadujemy się jakiego typu wydarzenia budzą Jego największe zainteresowanie. To właśnie rzetelna analiza potrzeb i preferencji pozwala nam – przedsiębiorcom – na dopasowanie oferty pod oczekiwania Klienta, dzięki czemu nie musimy obawiać się braku zainteresowania eventem. Dzięki pracy w systemie sprzedaży biletów – możemy z powodzeniem określić płeć, wiek, miejsce zamieszkania i zainteresowania Odbiorcy, co pozwala nam na precyzyjne „zaprojektowanie” kolejnych wydarzeń pod określone gusta i preferencje.
Materiał zewnętrzny