Kontakty z Urzędem Skarbowym zwykle nie są najprzyjemniejszym elementem prowadzenia własnej firmy czy też rozliczania się z podatków. Możemy jednak je sobie znacząco ułatwić, jeżeli wykorzystamy do tego internet. W jaki sposób możemy kontaktować się z urzędem online? Czym jest e Urząd Skarbowy i jakie sprawy możemy załatwić z jego udziałem? Jak wykorzystać e-urząd do rozliczania się i przesyłania deklaracji, aby było to szybsze i pewniejsze?
1. Czym jest e Urząd Skarbowy?
2. Elektroniczny Urząd Skarbowy – jakie sprawy można w nim załatwić?
3. Jak zacząć korzystanie z e-Urzędu Skarbowego?
4. O czym pamiętać przy wypełnianiu i składaniu elektronicznych deklaracji podatkowych?
Czym jest e Urząd Skarbowy?
E Urząd Skarbowy to bardzo duże ułatwienie dla każdego podatnika. Za pomocą e-dowodu, profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej, która umożliwia dostęp do profilu zaufanego klienta możemy załatwić wiele spraw urzędowych, które do tej pory przychodziło nam wykonywać listownie lub tez osobiście w filii naszego Urzędu Skarbowego. Jest to niewątpliwie ogromne ułatwienie, zarówno dla osób fizycznych jak i przedsiębiorców.
Elektroniczny Urząd Skarbowy – jakie sprawy można w nim załatwić?
Opcja ta jest dostępna od 2021 roku i w jej ramach możemy załatwić szereg spraw związanych z naszymi podatkami, elektronicznymi deklaracjami i innymi kwestiami skarbowymi, jak na przykład:
- uzyskiwanie informacji o stanie rozliczeń podatkowych, statusie aktualnych spraw i czynności etc.;
- kontrolowanie spraw związanych z działaniem urzędu skarbowego;
- przesyłać i odbierać pisma od Urzędu;
- przejrzeć wykaz mandatów karnych i innych dokumentów;
- ustalenie wartości podatku do zapłaty i wiele innych.
Dzięki temu, że wszystkie aktywności wykonujemy poprzez profil zaufany lub inny zaufany sposób, mamy pewność że nasze dane są bezpieczne, a urzędnicy otrzymują nasze deklaracje, druki PIT online i inne w terminie.
Jak zacząć korzystanie z e-Urzędu Skarbowego?
Korzystanie z elektronicznego Urzędu Skarbowego jest bardzo proste. Wystarczy, że stworzymy nasz profil zaufany lub wykorzystamy ten udostępniony przez nasz bank, o ile taka opcja znajduje się w dostępnych usługach jego bankowości elektronicznej. Następnie możemy swobodnie przesyłać i odbierać elektroniczne deklaracje, dokumenty, druki i wszystkie inne niezbędne nam formularze. Do dostępu do niektórych danych będziemy potrzebować dodatkowych informacji, jak na przykład kwoty z poprzedniego druku PIT w przypadku rozliczania podatków. Dodatkowym atutem jest także aplikacja mObywatel, za pomocą której również możemy korzystać ze wszystkich usług dostępnych w e-urzędzie.
O czym pamiętać przy wypełnianiu i składaniu elektronicznych deklaracji podatkowych?
Nie da się ukryć, że wizyty w e Urzędzie Skarbowym i wypełnianie oraz przesyłanie deklaracji podatkowych przez internet jest dużo wygodniejsze, niż załatwianie tych spraw osobiście. Warto jednak zadbać o to, aby nasze dokumenty były poprawnie uzupełnione oraz oddane do urzędu. E deklaracje najwygodniej wypełnimy za sprawą odpowiedniego oprogramowania. Jego plusem jest przede wszystkim aktualność i zgodność z aktualnie obowiązującymi przepisami, a także fakt, że z jego wykorzystaniem znacznie zmniejszamy prawdopodobieństwo popełnienia błędu w formularzu. Po przesłaniu deklaracji należy również upewnić się o otrzymaniu UPO, czyli Urzędowego Potwierdzenia Odbioru. Jest to dowód, że wypełniliśmy swój obowiązek jako podatnik i że urząd otrzymał nasze elektroniczne dokumenty.