Należy pamiętać, że reklama ma za zadanie przekonać odbiorców do kupna konkretnego produktu bądź skorzystania z jakiejś usługi. Do zachęcenia klientów stosowane są wszelakie techniki – często bardzo chwytliwe hasła reklamowe, znane postacie wypowiadające się w spocie czy aromamarketing wabiący klientów różnymi zapachami i tak dalej.
Marketing w sieci
Do marketingu mobilnego, sportowego czy do reklamy telewizyjnej stosowane są specjalne narzędzia, który pozwolą zyskać jak największe grono klientów. Wiele sposób reklamy nie podoba się odbiorcom, a inne lekko irytują, jednakże nie wydaję się szkodliwe. Warto dowiedzieć się, jak na odbiorców działają reklamy podprogowe. Najlepiej zacząć będzie od definicji tego rodzaju komunikatu. Należy pamiętać, że przekaz podprogowy to informacja, który jest komunikowana człowiekowi bez udziału jego świadomości czy możliwości spostrzeżenia wysyłanego sygnału. Oprócz tego impuls ma charakter wizualny bądź dźwiękowi – czasem pojawia się na dość krótki czas, w taki sposób, iż człowiek nie będzie wstanie go zarejestrować bądź komunikat jest zmyślnie ukryty pośród oficjalnych treści.
Reklama podprogowa
Warto podkreślić, że początki podprogowych reklam są trochę przewrotne. Na końcu lat 50. ubiegłego wieku James Vicary ogłosił, iż w jednym z filmów odtwarzany w kinie zamieścił ukryte stopklatki, z hasłami nakłaniającymi do spożywania popcornu oraz coli. Nieświadomi widzowie tak licznie ruszyli do kas, że spowodowało to wzrost sprzedaży popcornu o ponad 18%, a coli o 57,5%. Później okazało się, iż wyniki zostały sfałszowane, a niektórzy nie wierzą nawet, iż ów eksperyment miał miejsce. Później okazało się, że takie reklamy podprogowe działają na ludzi i zaczęto obawiać się tego typu technik manipulacji. Warto podkreślić, że wnikanie do ludzkiej świadomości bez wiedzy odbiorcy stwarza bardzo liczne zagrożenia. Oprócz tego strach przed tym, jak bardzo podprogowy przekaz może namieszać w niektórych sferach życia doprowadził do tego, że oficjalnie zakazano stosowania takiego rodzaju komunikatów. Należy pamiętać, że odpowiednia restrykcja jest zawarta w unijnej dyrektywie oraz dotyczy również reklam podprogowych w naszym kraju. Pomimo różnych opinii dotyczących tego, czy tego typu manipulacje w reklamach są możliwe, bądź bodziec podprogowy faktycznie wpływać może na decyzję o kupnie konkretnego produktu, to cały czas możemy znaleźć ukryte komunikaty na plakatach, w reklamach tv, filmach, czy nawet w bajkach. Reklamy podprogowe są obecne w wielu komercyjnych przekazach.